Reklamation av kortköp

Du har rätt att reklamera en korttransaktion om du inte själv gjort eller befullmäktigat inköpet, om du inte har fått den vara eller tjänst som du beställt eller om varan som du har beställt inte motsvarar beskrivningen.

När behöver du göra en kortreklamation?

En kortreklamation kan endast göras om köp eller uttag har gjorts med ditt kort. Kontakta ditt bankkontor om betalningen avser swish, direktbetalning eller överföring.
 
Du kan inte reklamera ett köp eller uttag när det är ett preliminärt kortköp. Ett preliminärt kortköp redovisas på ditt kontoutdrag som Prel följt av säljföretagets namn. Gällande ett preliminärt kortköp, debiteras inte alltid ditt konto direkt. Avvakta 5-7 bankdagar och kontrollera därefter om köpet har debiterats ditt konto.
 

Något har gått fel vid köp

Om du inte fått din vara eller tjänst eller blivit dubbeldebiterad ska du i första hand vända dig till inköpsstället och begära rättelse. Om du inte får rättelse, kan du reklamera transaktionen. I dessa fall ska underlag bifogas med reklamationen där det framgår att du varit i kontakt med inköpsstället. Det kan vara en orderbekräftelse, kommunikation mellan dig och säljföretaget eller en polisanmälan. Får du inte kontakt eller hjälp av säljföretaget efter 30 dagar är det viktigt att du gör en kortreklamation snarast då Mastercard och Visa har tidsgränser för en kortreklamation.

Om ett bolag du handlat hos går i konkurs och du därmed inte kan nyttja varan eller tjänsten du betalat för kan du göra en kortreklamation för "ej erhållen tjänst".

Köp och uttag som du inte gjort

Om du upptäcker transaktioner som du inte gjort har du rätt att göra en kortreklamation. Spärra ditt kort så fort som möjligt för att förhindra att fler obehöriga köp går igenom. Du behöver även göra en polisanmälan som ska bifogas i reklamationen.

Ditt kort är stulet eller tappat

När du ska reklamera kortköp och uttag som är gjorda med ett kort som blivit stulet eller tappat är det viktigt att omedelbart spärra kortet om det inte redan är gjort. Därefter ska du göra en polisanmälan som bifogas med reklamationen.