FAQ

Det här frågar många just nu

Vad ska jag betala denna månad?

När du har en delbetalning, kort eller konto hos Ecster får du tre olika betalningsalternativ på din månadsfaktura.

Första alternativet är att betala hela fakturabeloppet. 

Om du vill betala mindre den här månaden har du två betalningsalternativ:

1.      "Följ dina eventuella delbetalningsplaner och delbetala kortköp" innebär att du följer din delbetalningsplan men delar upp övriga kortköp.

2.      "Lägsta belopp att betala" betyder att du delar upp hela fakturabeloppet, det vill säga alla dina kortköp och eventuella delbetalningar.

Observera: Här följer du inte dina eventuella delbetalningsplaner. Ordinarie skuldränta påförs för resterande del av din delbetalningskredit.

Vad är ett räntebesked?

Har du fått ett räntebesked är detta information om hur mycket ränta du har betalat för föregående år. Det är alltså ingen faktura eller ett belopp du ska betala.

For explanation in english:

Hur kan jag ta ut mitt tillgodosaldo?

Om du har betalat in för mycket och har ett tillgodosaldo på ditt konto kan du begära utbetalning. Vi betalar alltid ut hela beloppet.

Blanketten för begäran om utbetalning av överskott hittar du genom att Logga in.

När kommer fakturan?

Om du betalar med autogiro dras beloppet månadens sista bankdag.

Din första faktura kommer alltid månaden efter du genomfört ditt köp. Har du till exempel handlat någonting i juni kommer din första faktura förfalla den sista juli. Du kan se dina aktuella fakturor genom att logga in på ecster.se

Om du har ett Ecster-kort eller en delbetalning och betalar via pappersfaktura brukar den landa i postlådan i mitten av månaden.

Har du registrerat dig för e-faktura kan du se fakturan i din internetbank runt den 10:e varje månad.

Har du ett privatlån eller lån med säkerhet och betalar via pappersfaktura får du den i mitten av månaden. Om du betalar med autogiro dras beloppet månadens sista bankdag.  Ansök om autogiro via din internetbank med ditt avtalsnummer och vårt bankgironummer 5232-4381. Ditt avtalsnummer hittar du på din låneavi.

Kan jag betala via e-faktura?

Ja, vi erbjuder e-faktura för dig som har kort, konto, delbetalning eller lån hos oss. Anslut via din internetbank och se till att ha ditt kontonummer till hands så kommer du igång direkt. Autogiro finns inte tillgängligt för kontokrediter. 

Varför upphör mitt kreditkort och konto?

Ecsters ägare, Handelsbanken har fattat beslut om att avveckla Ecsters affärsverksamhet. Det innebär att ditt konto avslutas och ditt kort spärras för nya köp och uttag från och med november 2023. Om du har kvar en skuld på ditt konto fortsätter du att betala enligt din månadsfaktura och gällande kontovillkor, precis som idag.

Du kommer alltså inte att få en slutfaktura utan fortsätter att betala i din egen takt till dess att din skuld eller delbetalning är slutbetald.

Kan jag få ett annat kort istället?

Nej, det är inte möjligt att ansöka om ett annat kort hos Ecster.

Jag har missat en betalning

Om du har missat att betala din faktura på utsatt betalningsdag så läggs skuldränta till på nästkommande faktura. Du kan när som helst betala in beloppet som du missat att betala. Om du missar att betala in helt kommer du behöva betala skuldränta på hela din kvarvarnade skuld tills vi mottagit din inbetalning.

Hur stor är påminnelseavgiften?

Avgiften kan skilja sig åt och framgår i ditt avtal eller villkor. Påminnelseavgiften debiteras varje gång vi skickar ut en betalningspåminnelse på en obetald faktura.

Hur stor är min skuld?

Du kan se din totala skuld genom att logga in på ecster.se. Din befintliga skuld, per den sista dagen föregående månad, finns också alltid utskriven på din pappersfaktura. 

Kan jag göra en extra inbetalning?

Ja, du kan alltid betala in extra eller välja att bli skuldfri genom att betala in hela din resterande skuld på en gång.

Kan jag göra en extra amortering på mitt lån?

Ja, du kan använda dig av samma betaluppgifter som på den senaste avin och betala in det önskade beloppet.

Extra amorteringen drar ner på skulden, vilket betyder att din månadsamortering kan komma att sjunka, men tiden du betalar tillbaka blir densamma.

Vill du lösa ditt lån behöver du kontakta oss på telefon 08-701 46 67 så kan vi ge dig ett lösenunderlag. Du kan också ställa ut en lösenoffert på egen hand genom att logga in på ecster.se genom att trycka på "översikt" och "lös mitt lån".

Vilka inbetalningsuppgifter ska jag använda vid inbetalning till Ecster?

Lån med säkerhet samt privatlån: Har du ett lån hos oss betalar du in på bankgiro 5232-4381. OCR-numret står angivet på din faktura.  Saknar du avin kan du kontakta oss på telefonnummer 08-701 46 67

Månadsfaktura (delbetalning, kort eller konto): Bankgironummer är 847-2425 och ditt OCR-nummer är samma varje månad. (OCR-numret är detsamma som ditt kontonummer, du hittar ditt kontonummer längst upp på fakturan eller genom att logga in). 

Kan jag ha autogiro eller e-faktura?

Ja, när du har ett privatlån eller lån med säkerhet kan du ansluta till autogiro. Detta gör du via din internetbank.

Du som har en månadsfaktura (delbetalning, kort eller konto) kan inte ansluta till autogiro. Däremot kan du få din månadsfaktura som e-faktura, vilket du anmäler via din internetbank. 

Varför behöver jag betala en administrativ avgift?

Oavsett om du betala din faktura via e-faktura eller "papper" betalar du en administrativ avgift. Denna kostnad täcker de administrativa kostnaderna runt hanteringen av din delbetalningsplan.

Vad kan jag göra när jag loggat in på hemsidan? 

På inloggade sidor kan du hålla koll på dina betalningar och se fakturor, transaktioner och delbetalningar. Har du ett lån kan du bland annat se din betalplan, aktuell ränta och faktura. Här hittar du även lösenuppgifter om du vill lösa ditt lån. För att logga in behöver du ha tillgång till BankID.      

Varför kan jag inte logga in i appen längre? 

Appen är stängd. Logga istället in via ecster.se. Där kan du göra dina ärenden precis som vanligt.

Behöver jag anmäla ny adress till Ecster när jag flyttar?

Har du ändrat din adress hos Skatteverket behöver du inte göra någon extra anmälan till oss, vi uppdaterar vårt register mot deras. 

Om du bor på en tillfällig adress rekommenderar vi att du skaffar e-faktura eller autogiro via din internetbank, då vi av säkerhetsskäl inte kan skicka fakturan till annan adress än den folkbokförda.