Reklamation av kortköp
Du har rätt att reklamera en korttransaktion om du inte själv gjort eller befullmäktigat inköpet, om du inte har fått den vara eller tjänst som du beställt eller om varan som du har beställt inte motsvarar beskrivningen.
När behöver du göra en kortreklamation?
Gör en kortreklamation här
Något har gått fel vid köp
Om du inte fått din vara eller tjänst eller blivit dubbeldebiterad ska du i första hand vända dig till inköpsstället och begära rättelse. Om du inte får rättelse, kan du reklamera transaktionen. I dessa fall ska underlag bifogas med reklamationen där det framgår att du varit i kontakt med inköpsstället. Det kan vara en orderbekräftelse, kommunikation mellan dig och säljföretaget eller en polisanmälan. Får du inte kontakt eller hjälp av säljföretaget efter 30 dagar är det viktigt att du gör en kortreklamation snarast då Mastercard och Visa har tidsgränser för en kortreklamation.
Om ett bolag du handlat hos går i konkurs och du därmed inte kan nyttja varan eller tjänsten du betalat för kan du göra en kortreklamation för "ej erhållen tjänst".
Köp och uttag som du inte gjort
Om du upptäcker transaktioner som du inte gjort har du rätt att göra en kortreklamation. Spärra ditt kort så fort som möjligt för att förhindra att fler obehöriga köp går igenom. Du behöver även göra en polisanmälan som ska bifogas i reklamationen.
Ditt kort är stulet eller tappat
När du ska reklamera kortköp och uttag som är gjorda med ett kort som blivit stulet eller tappat är det viktigt att omedelbart spärra kortet om det inte redan är gjort. Därefter ska du göra en polisanmälan som bifogas med reklamationen.