• Privat
  • Företag
  • Om oss
Kundservice Logga in
  • Ecster-kortet
  • Lån
  • Delbetalning
  • Ecster tipsar
  • Erbjudanden
  • Låneskydd & Betalskydd
Logga in
Meny
  • Privat
    Kundservice Logga in
    • Ecster-kortet
    • Lån
    • Delbetalning
    • Ecster tipsar
    • Erbjudanden
    • Låneskydd & Betalskydd
  • Företag
  • Om oss

Olika typer av bedrägerier

För att känna igen olika försök till bedrägeri och bättre kunna skydda dig samt veta hur du ska agera om du blir utsatt kan det vara bra att läsa på lite om olika typer av bedrägerier.

ID-kapning

ID-kapning eller identitetskapning blir allt vanligare och enligt polisen Sveriges vanligaste bedrägeri. Många bedrägerier börjar med att en bedragare ändrar uppgifter (som t ex adress) om individen hos olika myndigheter. På så sätt kan bedragaren komma åt en individs identitet och dennes post. När bedragaren ändrat en individs adress kan det bli svårt att upptäcka bedrägeriet. Därför är det viktigt att snabbt få kännedom om förändringar.

Tänk på att:
För att skydda din identitet är det viktigt att du bara lämnar ut ditt personnummer när det är nödvändigt. Kontrollera alltid kreditupplysningar och fakturor så att det är krediter som du själv har tagit. Annars kontakta företaget direkt. Använd en låsbar brevlåda för att minska risken för brevstöld.

Var försiktig med vilken information du lägger ut på internet och sociala medier, särskilt om du är bortrest. Använd inte samma lösenord till de konton som är kopplade till sociala medier eller till din e-post eftersom det underlättar för en bedragare kan komma åt dem.

Kortbedrägeri

Ditt kort eller kortnummer kan hamna i orätta händer på flera sätt. Det kan handla om att en person noterar din kod när du tar ut kontanter i en bankomat eller när du betalar med ditt kort. Därefter stjäl personen kortet och kan tömma ditt konto.

Genom så kallad skimning kan en bedragare kopiera informationen på kortets magnetremsa eller läsa av den inpräglade informationen på kortet när du använder ditt kort. Skimming kan ske på alla platser där man kan använda kort, som uttagsautomater, bensinstationer, i butiksterminaler och andra ställen som använder kortläsare.

Tänk på att:
Lämna inte ifrån dig ditt kort på restauranger eller på hotell och kontrollera när du använder en betalterminal så att den inte ser konstig eller manipulerad ut.

Checklista för kort

  • Hantera kort och koder som värdehandlingar.
  • Förvara aldrig kort och kod tillsammans.
  • Förvara kortet på ett säkert sätt och ha alltid uppsikt över det.
  • Låna aldrig ut ditt kort till någon annan.
  • Lämna aldrig ut ditt kortnummer till en okänd person till exempel via telefon, mejl eller Internet.
  • Spärra ditt kort omedelbart om du misstänker bedrägeri. Det är bra att lära sig bankens spärrnummer utantill.
  • Var uppmärksam när du använder kortet i automater eller i butiker - se efter om kortterminalen på något sätt ser konstig ut.
  • Var vaksam mot personer som vill "hjälpa till" när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.

Phishing

Phishing går ut på att en bedragare försöker "fiska" fram känslig information från dig via mejl, telefon eller sociala medier.

Mejl
Handlar vanligtvis om att någon skickar ett mejl till dig som ser ut att komma från exempelvis din bank. Bedragaren försöker sedan lura av dig uppgifter för inloggning till din internettjänst. Ingen bank eller finansinsitut begär sådana uppgifter av dig. Speciellt inte via mejl.

Telefon och sms
Du blir kontaktad av någon som utger sig för att representera ett företag som du känner till. Det kan exempelvis handla om ett supportföretag som vill hjälpa dig med ett problem som de säger att du har på datorn, som virus. Fenomenet kallas falsk support. Med hjälp av samtalsteknik försöker de lura av dig lösenord, svarskoder eller kortnummer. Seriösa företag kontaktar inte kunder på detta sätt.

Sociala nätverk
På sociala medier tar vi ofta för givet att det är våra vänner vi pratar med, men har vi otur så kan vara någon helt annan. Det är inte ovanligt att personer får sina konton på sociala medier kapade och att bedragaren sedan försöker lura deras vänner på koder eller kortnummer. Skulle en av dina vänner be dig om kortnummer eller dylikt så är sannolikheten stor att det inte är din vän som ställer frågan.

Tips:
Får du mejl från ett företag och känner dig osäker på om det är autentiskt, klicka på avsändarens mejladress för att se den verkliga avsändaradressen.

  • Om webbplatsen
  • Hantering av personuppgifter
  • Aktuella villkor
  • Kontakt
  • Synpunkter och klagomål

© Ecster | Organisationsnummer 556993-2311

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse av sajten. Vad är cookies?