Sex av tio svenskar handlar begagnat – var femte köper mer i dag mot ifjol
När svenskar handlar konsumtionsvaror är hållbarhet en avgörande faktor. Hela sju av tio svenskar tar hänsyn till hållbarhetsperspektivet när de handlar online eller i butik. Ett av sätten att handla hållbart är att köpa begagnat. Närmare sex av tio uppger att de handlar secondhand, både av hållbara och miljömässiga skäl och för att den lägre prisnivån passar deras plånbok bättre. Detta visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av betalföretaget Ecster.
Hållbarhet och ekonomiska faktorer har blivit en avgörande parameter för svenskars shoppingvanor. Mer än hälften (55%) uppger att de i stor utsträckning tar hänsyn till hållbarhet (social och miljöpåverkan) när de handlar nya konsumtionsvaror så som mat och kläder. Det framkom också att fler kvinnor tar miljöhänsyn än män vid inköp av nya konsumtionsvaror, (62% kvinnor respektive 48% män).
Vad gäller begagnatmarknaden så svarar nära sex av tio (57%) att de handlar begagnade produkter. Även på denna fråga uppger män i lägre grad än kvinnor att de handlar begagnade produkter (50 % respektive 65%).
− Secondhandmarknaden har vuxit stadigt för varje år och nu i dessa oroliga tider ser vi att trenden ökar. Ur hållbarhetsperspektiv är detta förstås väldigt positivt. I Sverige behöver vi alla bli bättre på att återbruka de produkter vi redan har och som redan finns producerat, i stället för att köpa nytt, säger Therese Vestberg Head of Sustainability på Ecster AB.
Undersökningen visar att dessa inköpsmönster är här för att stanna och inget tyder på att second-handmarknaden skulle minska. En fjärdedel av de tillfrågade (24%) svarar att de kommer handla begagnat oftare framöver, och en av fem (20%) säger att de köper begagnade produkter oftare idag jämfört med ett år sedan.
– Att anpassa sina inköp med hänsyn till hållbarhet är viktigt för många svenskar och utvecklingen drivs på av de yngre åldersgrupperna, 18–34 år, där mer än var tredje person (35%) uppger att de oftare handlar begagnade produkter idag. Detta skapar ju en än mer växande secondhandmarknad i framtiden, vilket är glädjande, säger Therese Vestberg.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 5–8 oktober 2022. Totalt intervjuades 1 045 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.