Hållbarhet
Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken och som en del av Handelsbankenkoncernen har vi därför åtagit oss att medverka till ett långsiktigt hållbarhetsarbete samt att sträva efter samma långsiktiga finansiella stabilitet som övriga koncernen. Ecster vill ta ett långsiktigt ansvar för hur vi påverkar, eller kan hjälpa till att påverka, samhället ur såväl ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Detta gör vi främst genom vår affärsverksamhet - våra produkter och tjänster.
Vårt ekonomiska ansvar
Ecster vill bidra till en långsiktigt hållbar handel där både konsumenter och säljföretag är i fokus. Det innefattar alltifrån en ansvarsfull kreditgivning, där konsumentens ekonomiska förutsättningar är avgörande för ett beviljande av en kredit till att de säljföretag vi väljer att samarbeta med, har stabila och goda förutsättningar för ett långsiktigt samarbete.
Vårt miljöansvar
Ecsters verksamhet i sig har en begränsad miljöpåverkan, men att sträva efter att minska vår egen påverkan är ändå viktig. Att minska bil- och flygresor och istället hitta nya lösningar för distansmöten är ett exempel på det. Genom samarbeten med säljföretag har dock Ecster en indirekt miljöpåverkan.
Vårt sociala ansvar
Att ha en ansvarsfull kreditgivning samt nöjda kunder och engagerade medarbetare är en del faktorer som kännetecknar socialt ansvarstagande för Ecster. Vi ska även så långt det är möjligt, sträva efter att förhindra och begränsa negativ påverkan på människors arbets- och livsförhållanden genom att samarbeta med säljföretag som har samma syn som vi.
Som en del av detta arbete har Ecster sedan många år tillbaka bland annat kunnat bidra ekonomiskt till forskning inom barncancer, Rädda Barnens arbete i katastrofer samt givit projektstöd och stipendier till Chalmers studenter.
Långsiktig lönsamhet
Vi arbetar ständigt med att höja köpupplevelsen för våra kunder. Vårt mål är inte att generera så många transaktioner som möjligt, utan att kunden verkligen får bättre koll före, under och efter köpet. Att skapa sådana kundupplevelser ger våra säljföretag fler återkommande kunder och en långsiktig lönsamhet istället för en kostsam jakt på nya kunder. Vår ambition är helt enkelt att skapa en mer hållbar handel både för konsument och säljföretag.
Frivilliga överenskommelser
Handelsbankenkoncernen har undertecknat och följer flera frivilliga överenskommelser, till exempel internationella Handelskammarens (ICC) riktlinjer för hållbar utveckling, FN:s program Bankerna och Miljön (UNEP FI) samt FN:s Global Compact.
För en fördjupad bild av hållbarhetsarbetet hänvisas till Handelsbankenkoncernens hållbarhetsredovisning 2019.