Organisation
Styrelsen ansvarar för organisation och förvaltar Ecsters angelägenheter för ägarens räkning. Styrelsen ska fortlöpande bedöma Ecsters ekonomiska situation och se till att Ecster är organiserat så att bokföringen, medelsförvaltningen och Ecsters ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.
Styrelsen fastställer policyer för hur detta ska utföras, en arbetsordning för styrelsen samt en instruktion för verkställande direktören. Av dessa styrdokument framgår hur ansvar och befogenheter fördelas mellan styrelsen, styrelsens ordförande och verkställande direktören.
Styrelsen utser VD och fastställer anställningsvillkor för ledande befattningshavare. Styrelsen ser till att Ecsters kontrollfunktioner arbetar oberoende och har tillräckliga resurser för att utföra sitt arbete.
Styrelsens ordförande har ansvar för att styrelsens arbete utvärderas årligen. Ordföranden ansvarar vidare för att det genomförs två utbildningstillfällen per år av Ecsters styrelse.
För VD gäller, förutom instruktioner från styrelsen, reglerna i aktiebolagslagen, lag om bank- och finansieringsrörelse och en rad andra författningar om Ecsters bokföring, medelsförvaltning och kontroll över verksamheten.
Ecster är organiserat i verksamhetsområdena Business development, Communications, Customer Insight & Analytics samt Operations Sverige och Operations Finland . Verksamhetsområdena kompletteras även av stabsfunktionerna Legal & Governance, Finance, Credit, HR samt kontrollfunktionerna Riskkontroll, Compliance och Intern revision. Samtliga stabsfunktioner har funktionsansvar för hela Ecsters verksamhet oavsett i vilket land verksamheten bedrivs.
Ecsters företagsledning består av VD och ledande befattningshavare.
Områdeschefer och chefer för staber rapporterar till VD.