Hur påverkar corona vår vardag?
Coronakrisen har gjort att nästan alla fått lägga om sina rutiner för att passa en ny verklighet. Det gäller i högsta grad Ecsters säljkår, som från att tillbringa många timmar och dagar ute hos kund nu fått hitta nya sätt att mötas. Johan Aspeqvist, Regionansvarig på Ecster, berättar om hur han tänker kring utmaningar och möjligheter i kundmötet våren 2020.
Vanligtvis är du ute och träffar dina kunder. Nu när det inte är möjligt, hur möter du dem idag?
– Jag har kontakt med kunderna via telefon och mejl, vilket fungerar rätt så bra. Jag försöker att vara tillgänglig för att kunna svara på alla samtal och meddelanden som skickas. Just nu känner jag att tillgänglighet är a och o. Många är oroliga och då är det viktigt att finnas tillhands.
Vilka är de vanligaste frågorna du får från dina företagskunder?
– ”Hur går det för de andra?” och ”vad tror du om läget?” är de vanligaste frågorna. Tyvärr vet jag inte mer än någon annan om när samhället går tillbaka till det normala, men vi pratar mycket om hur det går i just deras bransch och närliggande branscher. Det kan bli intressanta samtal!
Hur ser du på framtidens sätt att möta kunder?
– Jag har jobbat många år på Ecster, träffat hundratals kunder och vet att möten människor emellan skapar förtroende, vilket gör det enklare för mig att kunna stötta företagen i deras affär. Det fysiska mötet är svårt att ersätta, men jag tror att tröskeln för det digitala kommer att sänkas efter den här våren.
Har du några tips som kan vara bra i dessa tider?
– Våga tänka utanför boxen! Om kunden ska köpa bil, kör hem den för provkörning. Om kunden vill ha bilen eller husbilen servad så hämta den hos kunden. Ha flexibla öppettider och använd digitala hjälpmedel för att presentera och sälja. Även om du inte har en e-handel kan du till exempel använda Ecster Pay Link. Då kan du ta en order per telefon eller mejl och kunden får en betallänk direkt i mobilen.
Johan Aspeqvist, Ecster