Vad gör jag om jag inte kan betala mina räkningar?

Att hamna i en situation där du inte kan betala dina räkningar kan vara väldigt påfrestande. Inte bara för din ekonomi, utan för hur du och din omgivning mår. För att inte göra en redan svår situation värre är det viktigt att du agerar snabbt och på rätt sätt när du inte kan betala en skuld.

Ta itu med problemet direkt
Det allra viktigaste när du har svårt att betala är att du inte blundar för problemen och skjuter dem på framtiden. Räkningarna försvinner inte och du riskerar dessutom nya påminnelseavgifter, inkasso och i värsta fall krav från Kronofogden och betalningsanmärkning. Det kan i sin tur påverka din framtida möjlighet att hyra lägenhet, söka lån eller teckna abonnemang, även om du då har kommit över dina ekonomiska problem.

Ta kontakt med fordringsägarna
Kontakta det eller de företag du har skuld till och berätta om din situation. Det är i deras intresse att du kan betala tillbaka skulden, så ofta kan ni komma överens om ett senare förfallodatum för din skuld, eller en delbetalningsplan om summan är för stor att betala med en gång.

Se över din ekonomi
För att undvika att hamna i en liknande situation i framtiden är det viktigt att du skaffar en överblick över din ekonomi. Sätt dig ner med alla räkningar och red ut hur mycket du lägger på olika saker. Om du tvingas välja mellan olika räkningar, prioritera då kostnader för ditt boende, el och hemförsäkring högst.

Våga be om hjälp
I varje kommun finns en budget- och skuldrådgivare som kan hjälpa dig få koll på din ekonomi och hur du ska prioritera. De kan också hjälpa dig medla mellan dig och fordringsägaren om en plan för hur du ska betala tillbaka skulden.

Klaga om du fått ett felaktigt krav
Om du upplever att du fått ett inkassokrav som är felaktigt – kontakta inkassoföretaget och förklara varför kravet är fel. Om du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogden som du tycker är fel behöver du beskriva vad du tycker är fel skriftligt och spara en kopia. Om du inte protesterar tolkas det som att du medger skulden. Tänk på att du behöver ange sakliga skäl som att du aldrig beställt varan som den ursprungliga skulden gällde. Att du inte har råd att betala är inte ett giltigt skäl.