Så julhandlar vi 2020

När vi inte kan resa vill vi bjuda på upplevelser på andra sätt. Det visar vår undersökning av julhandelstrender, som också spår att julhandel går om fysisk butik i år.

Pandemin har påverkat nästan allt i samhället och sätter såklart också spår i julhandeln. Vi tog hjälp av Sifo och frågade svenska julhandlare om hur deras shoppingvanor kommer att ändras den här julen.

Det visade sig att nästan två av tre kommer att köpa fler julklappar på nätet än i vanlig butik i år. Att inte utsätta sig för smittorisk är såklart en viktig orsak, men många anger också ett bättre utbud, bättre pris och smidigare leverans som skäl att klicka hem klapparna.

Resor och upplevelser har tidigare varit trendigt att ge som julklapp, men när det är svårt att resa och umgås blir det i stället andra sorters upplevelser under granen.


Allt pekar på att det blir en pryljul i år och fler än hälften säger att de kommer att köpa lika mycket eller mer elektronik till nära och kära. Samma trend ser ut att gälla för husgeråd och sport- och fritidsprodukter.

Glädjande i dessa tider är också att många verkar vilja skänka till de som kanske har det ännu tuffare. 64% säger att de kommer att lägga lika mycket eller mer av sina julklappspengar till välgörenhet i år.

P.S. Du vet väl att du kan använda dina bonuspoäng från Ecster-kortet för att köpa julklappar till nära och kära. Läs mer här