Handla säkert på nätet

Vi svenskar älskar att handla på nätet. Men hur vet man om webbshoppen går att lita på? Här är tipsen som skapar trygghet när du gör dina nätfynd.

En av fyra svenskar handlar på nätet varje vecka och intressekurvan för näthandel pekar stadigt uppåt. Och visst är det kul att nätshoppa! Utbudet är stort och det går enkelt att jämföra priser. Men känner du dig osäker på vad som är viktigt att ha koll på för att handla så säkert som möjligt? Här kommer fyra tips som som är värda att kolla lite extra på innan du shoppar på nätet.    

1. Lär känna företaget

Lägg lite tid på att kolla upp företaget du vill handla hos. Kolla att det finns kontaktuppgifter på sajten. Har företaget en kundtjänst? Testa att ringa till dem, de flesta seriösa företag vill vara nåbara för sina kunder.

Ett annat sätt att kolla upp ett företag är kolla upp recensioner från andra kunder, det är enkelt att söka fram idag. Det kan också vara värt att ta en kik på Råd & Röns svarta lista. Där samlar de företag som misskött sig i ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden.

2. Leta efter hänglås och trustmarks

Hur kollar man egentligen att en webbshop är säker? Börja med att kika efter att sajten har en säker anslutning. Det kollar du enklast genom att kika i adressfältet i din webbläsare. Om det finns ett hänglås och/eller att adressen börjar med https så innebär det att de krypterar information som kortuppgifter, lösenord och personuppgifter.

Leta efter så kallade trustmarks som visar att webbshoppen är certifierad och följer vissa regler. De vanligaste märkena i Sverige är Trygg e-handel och Certifierad e-handel.

Du kan också leta efter så kallade trustmarks på sajten. Många webbshoppar är anslutna till ett märkningssystem där de förbinder sig till att följa vissa regler. I Sverige är de vanligaste ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.  För att kolla att certifieringen är äkta kan du hålla muspekaren över symbolen. I vissa fall dyker det upp en ruta som bekräftar certifieringen men ibland kan du behöva klicka på symbolen så dirigeras du vidare till en sida med information om certifieringen.

3. Betala säkert

Faktura och kort är de vanligaste betalsätten på nätet idag. Båda omfattas av konsumentkreditlagen och ger dig ett bra skydd. Handlar du med faktura får du hem produkten och kan kontrollera den i lugn och ro innan du betalar.

Kort är det vanligaste sättet att betala på nätet. Både Visa och Mastercard har säkerhetslösningar på sina kort som gör det säkrare vid näthandel. Du kopplar enkelt på dessa genom att registrera ditt mobilnummer hos kortutgivaren. Om du använder ett kreditkort så undviker du risken att ge tillgång till pengar på ditt lönekonto. Dessutom ligger du inte ute med egna pengar om något skulle gå fel eftersom med de flesta kreditkort betalar du först nästkommande månad.

Många kreditkort har dessutom ett köparskydd som innebär att du kan få ersättning om en vara inte skulle bli levererad eller om den är skadad när du får den.

Kolla upp om ditt kreditkort har ett köparskydd. Det ger extra trygghet när du nätshoppar.

Finns det något betalsätt du bör undvika på nätet? Ja, enligt Konsumentverket  bör du vara försiktig med att använda förskottsbetalning. Om du betalar en vara i förskott förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne med betalningen vid till exempel sen leverans.

4. Ångra eller reklamera - vad gäller?

Ta en ordentlig kik på avtalsvillkoren innan du shoppar. Där ska det finnas information om vad som händer om du skulle ångra ditt köp, och om du eller företaget står för returfrakten.

Tills du är säker på att du vill behålla varan du köpt, spara på mejl eller sms om ditt köp. Då har du lättare att hävda din rätt. Företaget ska ha information på sin sajt om ångerrätt och hur du ska göra för att reklamera en vara. 14 dagars ångerrätt är lag när du handlar på nätet och då har du alltid rätt att packa upp och testa produkten i samma utsträckning som du skulle kunna göra i en butik.

Inte nöjd med din vara? Läs på i webbshoppens villkor vad som skulle hända om du skulle ångra ditt köp. Foto: Anete Lūsiņa för Unsplash

Vill du reklamera en vara? Reklamationsrätten gäller i tre år och bäst funkar den om du nyttjar den inom två månader. Efter sex månader ligger bevisbördan hos dig som köpare. Känner du dig osäker på vad som gäller eller om du stöter på problem kan du vända dig till din kommunala konsumentvägledare och få hjälp.

Hoppas att du fått några tips som gör att du känner dig säkrare med att handla på nätet.

Handla med Ecster-kortet på nätet

Med Ecster-kortet har du alltid upp till åtta veckors räntefri kredit och har möjlighet till flexibel betalning när du vill kunna jämna ut dina månadskostnader.

Läs mer och ansök här

 Black Friday - fem smarta tips inför årets shoppinghelg

Black Friday - fem smarta tips inför årets shoppinghelg

Apparna som hjälper din ekonomi

Apparna som hjälper din ekonomi

Köpa begagnad bil – tänk på det här

Köpa begagnad bil – tänk på det här