Det här har du rätt till om flyget är försenat

Du vet att flyget kan bli försenat – men vet du vad du ska göra när det händer? Många svenskar går miste om tusentals kronor i ersättning från flygbolag för att de helt enkelt inte känner till sina rättigheter som konsument.

Flygtrafik är ett komplext samspel mellan människa och maskin där allt måste klaffa. Därför finns också en oändlig mängd anledningar till att ett flyg kan bli försenat eller inställt. Ofta har förseningen inte ens startat där du är, utan är resultatet av en dominoeffekt med början någon helt annanstans.

Allt det där kanske inte spelar så stor roll när du står vid gaten och ser dina hårt inarbetade semestertimmar rinna iväg. Det du däremot bör skaffa koll på är vad du har för rättigheter till ersättning och information om det händer.

De flesta vet hur du reklamerar en trasig tv, men har ingen aning om hur de kräver ersättning för ett inställt flyg

Du vet säkert att du har ett skydd via din hemförsäkring och kanske också en kompletterande reseförsäkring om du betalat med ditt kort. Men det få känner till är att du i många fall också har rätt till pengar som flygbolagen kan vara skyldiga att betala för förseningen.

– De flesta vet hur du reklamerar en trasig tv, men har ingen aning om hur de kräver ersättning för ett inställt flyg, trots att reglerna har nästan 15 år på nacken, säger Krister Borensjö, jurist på Ifdelayed, som har specialiserat sig på att driva privatpersoners ersättningskrav mot flygbolag.

Dina rättigheter i korthet

Vid försening på mer än tre timmar har du rätt till…

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Reglerna gäller även flygbolag med hemvist i EU, även om de flyger mellan två EU-länder.

Läs en utförligare beskrivning av reglerna på Konsument Europa

Det du behöver ha koll på är EU-förordning 261/2004 och det är inte så krångligt som det låter. Kortfattat innebär bestämmelsen att du har rätt till ersättning med mellan 250 och 600 Euro om ditt flyg till eller från EU är inställt, försenat med minst tre timmar eller om du nekas ombordstigning. Ersättningsnivåerna beror på hur långt du skulle flyga och reglerna gäller även när du flyger mellan länder utanför EU, om flygbolaget har sin bas inom EU.

– Flygbolagen är skyldiga tills motsatsen är bevisad och måste verkligen kunna visa att det handlar om något extraordinärt om de inte ska betala ersättning, säger Krister Borensjö.

 

Om du har rätt till ersättning hänger på om förseningen beror på något flygbolaget kunnat kontrollera eller inte. Det kan också innebära att flygbolagen ska ha viss beredskap för saker som sker utanför deras direkta kontroll.

– Om till exempel ett lastfordon kör in i flygplanet låter det ju som att det är någon annans fel än flygbolagets, men eftersom det ingår i den dagliga ruljangsen att det kör runt en massa fordon är det faktiskt deras ansvar att det finns beredskap, säger Krister Borensjö.

Vad som kan räknas som extraordinära omständigheter är något som har stötts och blötts i europeiska rättsfall där flygbolag nekat passagerare ersättning. På hemmaplan har flygbolag i ett antal uppmärksammade fall gått emot Allmänna reklamationsnämndens beslut om att betala ut ersättning till passagerare. ARN-beslut är inte tvingande, men det är ett undantag att de inte följs.

Flygbolagen har allt att förlora på att ha missnöjda passagerare

Fredrik Kämpfe, branschchef för Svenska flygbranschen, menar att flygbolagen vill ha ett starkt konsumentskydd för passagerare, men är samtidigt missnöjd med EU-reglerna och menar att det finns en tendens att de tolkas hårdare och hårdare till flygbolagens nackdel.

Han tycker också att flygbolagens egen börda blir väl tung när det gäller ansvar för förseningar.

– Flygbolagen är en del av ett total-luftfartssystem som måste fungera som urverk för att få passagerare till sina destinationer säkert och i tid […] alla aktörer inom flygförsörjningskedjan måste vara ansvariga för sina handlingar eller missförhållanden som påverkar passagerarnas rättigheter, inte bara flygbolagen.

Kempfe vill samtidigt understryka att flygbolagen löser de allra flesta ersättningsärenden direkt och att tvister är undantaget.

– Ingen har att vinna på att inte följa rättspraxis och flygbolagen har allt att förlora på att ha missnöjda passagerare.

Tänk på det här om du råkar ut för en försening

  • Flygbolag kan erbjuda måltidsvouchers, presentkort och liknande på plats i stället för kontantersättning. Tänk på att de är begränsade i hur, var och hur länge du kan använda dem och fundera på om du verkligen vill acceptera dem i stället för kontanter.
  • Om du erbjuds exempelvis 1 000 kronor på plats mot att du skriver på ett papper där du avsäger dig framtida krav, tänk på att du kan gå miste om flera tusen i ersättning framöver.
  • Spara alla kvitton, biljetter och boardingpass som du har i fysisk och digital form. Särskilt om du blir ombokad till en annan flight.
  • Dokumentera med bilder. Om du till exempel har fotat av ett meddelande på en skärm vid ett visst klockslag kan det vara bra bevis om du ska framföra framtida ersättningskrav.
  • Kom ihåg att du bara har två månader på dig att ställa dina krav gentemot flygbolaget. Om du är ute på en längre resa och väntar tills du kommer hem kan den tiden bli ganska knapp.
Kreditkortet – din kompis på resan

Kreditkortet – din kompis på resan

Ligg steget före ID-kaparna i sommar

Ligg steget före ID-kaparna i sommar

Hyr ut din bostad och fyll på semesterkassan

Hyr ut din bostad och fyll på semesterkassan